רוק מתקדם - מדריך עברי - חזרה לעמוד ראשי
המדריך העברי לרוק מתקדם - חדשות, ביקורות, להקות, מאמרים, ראיונות, ביוגרפיות - כל מה ש'פרוגרסיב'

Choirs of the Eye by Kayo Dot

Kayo Dot

Choirs of the Eye

2003 Tzadik Records

USA

(55:59)

KayoDot.net



ביקורת אורח מאת דן אשד

11/01/17

ההרכב המיוחד קאיו דוט הוקם בעיר ניו-יורק בשנת 2002 על ידי המלחין והמולטי-אינסטרומנטליסט טובי דרייבר. לדבריו, קאיו דוט היא המשך ישיר ללהקתו הקודמת, מאודלין אוף דה וול, אותה הקים ב-1996. עד 2002, מאודלין הוציאה שלושה אלבומים, המשלבים בתוכם רצועות דום-דת' לצד פאסאג'ים אקוסטיים-חשמליים, וניכר כי העיבודים הופקו באינטליגנציה וברגישות רבה.


קאיו דוט מבטאת את המשך חזונו של דרייבר, המתבטאת באינדיבידואליות מוזיקלית חסרת פשרות. אלבומה הראשון של הלהקה, 'קוויירז אוף די איי' (מקהלות העין), הופק על ידי דרייבר בשיתוף ג'ון זורן, מוסיקאי חשוב ובעל הלייבל הניו-יורקי 'צדיק'. הוא שוזר על חמשת רצועותיו אווירה הנעה בין מופנמות לגרנדיוזיות, מלנכוליה להתפרצות, ובין דעיכה לפורקן. עבור ביטוי מוזיקלי זה כל האמצעים כשרים - ולדרייבר המוכשר אמצעים רבים. חלק משמעותי בשירים באלבום מלווים ברקע בדקלום מטושטש, פידבק מחושב או בכלים לתזמורת.


האלבום משלב בתוכו אקלקטיקה מרעננת: משפטים מהורהרים של קרן היער כהקדמה להתפרצות גיטרות וגראולים; סולו וירטואוזי של קלרינט; או כלי נשיפה (בראס) המלווים מהלכי דיסטורשן בשיר. בין אם ברגיעה או ברעש, התזמור מגוון ועשיר, אך אינו מקשה מדי על האוזן ומאפשר להאזין פעמים רבות, ולגלות את רוחב היריעה מזויות נוספות. המוזיקה אינה כפופה למוסכמות הרוק והמטאל והמבנה המוזיקלי מושפע יותר מעולם המוזיקה הקלאסית המודרנית, מספרים בריאיון דרייבר וגרג מאסי, הגיטריסט הראשי.




כותב המילים הוא ג'ייסון ביירון, אשר בכתיבתו שואב השראה מתכנים אוקולטיים (תורת הנסתר). ביירון ודרייבר חברים ותיקים ויצרו יחד מוזיקה עוד בימי התיכון. הליריקה באלבום - הן המדוקלמת והן המושרת - היא מופת של ממש. ברצועה מספר 4, Wayfarer, בולטת השורה הבאה:

What seest thou, wayfarer,
Upon thy journey to a citrine sun?

בברית החדשה נשאלים הנביאים ירמיה, עמוס וזכריה "What seest thou", על הבשורה השוכנת בהם המקבילה לדבר האלוהים. ואילו בשיר לא נביא נשאל בשאלה זו, אלא משוטט, הֵלֶךְ, דמות עלומה הנמצאת במסע משל עצמה. המילים אינן עומדות בפני עצמן, בעיקר מפני שהן כרוכות בתואם מושלם עם הלחן המגביר את אופיו הרגשני של הקטע.


לדרייבר מנעד ווקאלי מפתיע, אשר בהתחשב בקולו הנעים והנוגה, הוא גם מסוגל להפיק צרחות וגראולים נמוכים - דת' מטאל במיטבו (הנה דוגמא). נדמה כי האלבום מציע מסע בין נופים מוזיקליים שהוגשמו מן הדמיון בכישרון רב. כמעט ולא ניתן למצוא באלבום אקורדים מג'וריים. המוזיקה אווירתית מאוד, לעיתים בקיצוניות המתבטאת בפרצות דיסטורשן ובגראולים העוקרים תחושה של קצב ומבנה. אם כי לאחר כל קיצון שכזה, מגיע פיתרון בדמות הרמוניה סדורה יחסית.


טובי דרייבר, מיה מטסומיה (כינור)
טובי דרייבר, מיה מטסומיה (כינור)


קשה להגדיר את הז'אנר אליו משתייכת קאיו דוט. ברשת תמצאו את שמה של הלהקה בצמוד לאוסף תגיות המעיד על הקושי בהגדרתה: פרוגרסיב מטאל, אוונגרד-גות', פוסט-רוק, קומפוזיציה מודרנית ועוד. ייתכן שבעבור מאזינים מסוימים האופי המוזיקלי הרחב מהווה חיסרון כאשר בהיעדר מבנה אחיד, היריעה עשויה להיתפס כלא נגישה וחלקיה כתלושים זה מזה. עם זאת, לאחר מספר האזנות ובמבט-על, התמונה מתבהרת ופאר היצירה נראה לעין.


קאיו דוט המשיכה ויצרה סדרת אלבומים מרשימה לאורך השנים, עם קטלוג של 8 אלבומי אולפן מ-2003 ועד 2016. היא אף ביקרה בישראל להופעה אחת בתל אביב. למרות שדרייבר ולהקתו תמיד הקפידו להפתיע את מאזיניהם בכל יצירה חדשה, נדמה שהשפעתו של אלבום הבכורה על הסצינה הניו-יורקית היתה הגדולה מכולם.

לסיכום, 'מקהלות העין' של קאיו דוט הוא האלבום החשוב והמוצלח ביותר בקריירה של ההרכב. בניצוחו של טובי דרייבר, פורשת הלהקה בפני המאזין קטעים שהתגבשו מתוך חזון ייחודי ובלתי מתפשר של מטאל נסיוני, פוסט-רוק ואוונגארד. כל האלמנטים באלבום יוצרים עושר נדיר המאפשר למאזין, בתמורה לפתיחותו, למצוא את עצמו במוזיקה ולקבל הד אישי בהתאם למצב רוחו. מלאכת מחשבת זו מציגה ביטוי מוזיקלי עמוק ומרשים, והתוצאה הסופית היא אידיוסינקרטיה שנותרה רלוונטית גם כיום עבור אלו המעוניינים לעצום עיניים כדי להרחיב את גבולות האוזניים.

הציון: 9/10



 ביקורת אורח מאת דן אשד

 מה אומרים הציונים?

 הוסיפו תגובה


 כדאי לבדוק גם את אלו




איך מחשבים כאן ציונים?

קריטריונים רלוונטיים:

חדשנות ("אף פעם לא שמעתי משהו כזה")

מורכבות ("אני בחיים לא הייתי חושב על דבר כל כך מתוחכם")

לחנים ("הם ממש יודעים לכתוב מנגינות")

עיבודים ("כל הכלים משתלבים נהדר")

הפקה ("איזה סאונד צלול יש לאלבום הזה")

טקסטים ("ממש משורר, הבחור")

ביצוע ("איך הם מנגנים, קשה להאמין")



 


אודות האתר / עמוד ראשי / חדשות ואירועים / ביקורות אלבומים / להקות ואמנים / הספר

Email: uribreitman@gmail.com

Mitkadem.co.il