רוק מתקדם - מדריך עברי - חזרה לעמוד ראשי
המדריך העברי לרוק מתקדם - חדשות, ביקורות, להקות, מאמרים, ראיונות, ביוגרפיות - כל מה ש'פרוגרסיב'
רוק מתקדם > חדשות ואירועים > אדריאן בלו בישראל אדריאן בלו

אדריאן בלו פאואר טריו בישראל

Adrian Belew Power Trio - Live in Israel

מועדון בארבי, תל אביב, 3 פברואר 2016

ראיון אישי עם אדריאן בלו לקראת המופע בתל-אביב. בלו, האיש שעבד עם פרנק זאפה, דיויד בואי ורוברט פריפ, שהנהיג את קינג קרימזון בשנות ה-80, ה-90 והאלפיים, הגיע לכאן עם הבסיסטית ג'ולי סליק והמתופף ראלף טוביאס, להופעה המשלבת את חומרי הסולו הרבים שלו וכמובן קלאסיקות קרימזוניות.

מאת: אורי ברייטמן | פורסם: 1/2/16 | עודכן: 5/2/16

1) ראשית, תודה על כך שאתה מגיע לישראל שוב. זה הביקור השלישי שלך כאן. איך היה עבורך המופע עם הקרימזון פרוג'קט בתל אביב?

אדריאן בלו: זה היה מדהים. אני אדם עם הרבה מזל, שיוצא לו לטייל לכל כך הרבה מקומות חשובים. הקרימזון פרוג'קט היא להקה עוצמתית, ואני באמת נהנה לעבוד איתה. זה, בין השאר, הכלי שלי לנגן 33 שנה של מוסיקת קינג קרימזון שאותה עזרתי ליצור. ואני מאוד אוהב לבוא לתל אביב. הפעם אני מביא איתי שאני אוהב עוד יותר: הפאואר-טריו. לא להחמיץ! לאחרונה נקטנו בגישה חדשה להופעה חיה, וזה משהו שאף אחד עדיין לא עושה.

2) נראה כאילו שירות המוסיקה 'ספוטיפיי' (Spotify) הפך לסוג של 'אויב' דיגיטלי עבורך. אם לשפוט לפי הפוסטים שלך בפייסבוק, אתה מאוד מודאג מעתידם של מוסיקאים מקצועיים.

אדריאן בלו: אין לי שום אויבים ואין לי משהו נגד ספוטיפיי עצמו. רק הפצתי מידע שאני חושב שאוהבי מוסיקה צריכים להיות מודעים אליו. באופן אישי, אני לא מרוויח כלום מספוטיפיי וזה לא משנה, זו לא הדרך שדרכה אני משגשג. הדאגה שלי היא לעתיד של המוסיקאים האלה, צעירים ומבוגרים, אלו שמנסים למצוא דרך להפוך את המוסיקה שלהם לפרנסה. אני חושב שהחברה שלנו מסתכנת באובדן יוצרי הקניין הרוחני מכל הסוגים, בכך שהיא מאפשרת לתשלומי תמלוגים להיות הנמוכים ביותר שאפשר.

אדריאן בלו פאואר טריו
אדריאן בלו פאואר טריו. מימין לשמאל: טוביאס ראלף (תופים); אדריאן בלו (שירה, גיטרות); ג'ולי סליק (בס)

3) לאחרונה הצהרת שגיל 66 זה ה-26 החדש. אתה אמן מאוד עסוק, מופיע בכל העולם, מפתח אפליקציות ומוציא מוסיקה חדשה. האם אתה יכול לומר שאתה עובד קשה יותר משעבדת בגיל עשרים ושש?

אדריאן בלו: הגיל שלך משפיע יותר מכל דבר אחר לגבי תפישתך את עצמך. רוב הזמן אני אפילו לא מרגיש בן עשרים! וזה דבר טוב, כי אני עובד יותר קשה עכשיו מאי-פעם. כשהייתי בן 26 הייתי מוסיקאי רזה ורעב ללחם, שבילה את רוב זמנו בלהבין איך לשלם את שכר הדירה! עם ההצלחה מגיעה העבודה הקשה ואני לא הייתי רוצה שזה יהיה אחרת. קיבלתי במה לביטוי עצמי שכל אמן היה מעריך מאוד, ואני אוהב את מה שאני עושה.

4) השיר שלך 'זה מה שאני מאמין' (This is What I Believe) מהאלבום 'מהפיכה פנימית' (Inner Revolution) שיצא ב-1992 תפס את תשומת ליבי. שם כתבת: "העולם כולו מסוכן, מלא ברוצחים וטרוריסטים, אבל מתחת לשמיכת השינאה שלהם, הדבר היחיד שישרוד זו האהבה והאמונה שלנו". אתה עדיין מאמין בזה כיום?

אדריאן בלו: יותר מתמיד. אהבה מניעה את כל הדברים הטובים, ובלי אמונה לא הייתי עולה על מטוס בזמנים כל כך מסוכנים. אבל אי אפשר להתחבא בפינה, אתה צריך לחיות את החיים שלך. אני לא אדם פוליטי במיוחד, אני יותר הומאניסט. אני תוהה לעתים קרובות האם אנשים יבינו שכולנו אותו דבר: בני אדם. אנושות. ללא קשר לתרבויות שלנו, הדתות וצבע העור. ואנחנו צריכים להתייחס אחד לשני בהתאם.

5) פרנק זאפה הגדול ממשיך להופיע בכל הפרסומים שלך, הזכרונות שלך וההודעות שלך. אתה מאוד גאה במשפט שאמר עליך, 'אדריאן בלו המציא מחדש את הגיטרה'. מאז מותו, האם אתה יכול לציין שם של גאון מוסיקלי חדש בעולם? האם מישהו מגיע לרמתו? האם זאפה היה תופעה של פעם בחיים?

אדריאן בלו: אף פעם לא יהיה עוד פרנק זאפה, הוא היה ייחודי לחלוטין. אני בר-מזל שעבדתי איתו קרוב, ואני חייב לו המון על כך שהוא עזר לי. אני לא יכול לציין גאון מוסיקלי חדש בגלל שאני לא מקשיב יותר למוסיקה של אחרים. למדתי לפני שנים להישאר ממוקד במוסיקה שאני שומע בראש שלי, ובשבילי זה אומר לסגור כל דבר אחר. אני יודע שזה נשמע נורא ואני מתנצל, אבל זו הדרך הכי טובה עבורי.

6) אחד השירים הגדולים שלך, 'אסליפ' (Asleep), אומר בפשטות: "יום אחד אתה מתעורר. אבל אתה אפילו לא ידעת שישנת". הוא נכתב אחרי פיגועי ה-11 בספטמבר. האם האירוע הדרמטי הזה 'העיר' את כולנו, במבט לאחור? במילים אחרות, אולי כולנו התעוררנו רק לכמה דקות, ואז נרדמנו שוב?

אדריאן בלו: כתבתי את השורה הבאה ב-1981: "זה מקום מסוכן". אז אני הייתי ער לתקופה מסוימת. השיר 'אסליפ' בהחלט נכתב תוך התייחסות ל-9/11. זה לא נראה כאילו האירוע הזה 'העיר את כולנו' מספיק, אבל אני חושב שהוא היה עמוק יותר עבור חלקנו, בהשוואה לאחרים. הוא כן הצליח לשנות את חיינו לתמיד, במיוחד כאן באמריקה, היכן שלעולם לא נוכל לשוב להיות כפי שהיינו קודם.

7) אתה טיילת בכל העולם והופעת בהמון ערים. האם תוכל לומר מה היתה ההופעה מספר 1 בחייך עד כה? אני יודע שזה קשה, אבל האם תוכל להיות נחמד ולציין אירוע מוסיקלי מיוחד שאתה תמיד מביט אחורה ורואה בו 'רגע חד פעמי' בקריירה הארוכה שלך?

אדריאן בלו: יש כל כך הרבה רגעים שאני יכול לציין, אבל הכי קל להרשים אותך כשאתה צעיר. כשהייתי רק בן 28 אני זוכר שעמדתי על הבמה ב'מדיסון סקוור גארדנס' בניו-יורק סיטי, ממש לצידו של דיויד בואי, מנגן בהופעה סולד-אאוט לפני קהל של אלפים! השורות הראשונות היו מלאות באנשים מפורסמים מכל הסוגים, כולל אנדי וורהול, דסטין הופמן, מיק ג'אגר, ואפילו חברי להקת טוקינג הדס (Talking Heads). זה בהחלט היה רגע מיוחד. [הערה: הראיון נערך לפני מותו של דיויד בואי; א.ב.]


אדריאן בלו בהופעה חיה
אדריאן בלו בהופעה חיה


8) תעשיית המוסיקה השתנתה: פעם ההופעה קידמה את האלבום. עכשיו זה האלבום שמקדם את ההופעה. אתה מוצא את עצמך מופיע הרבה יותר מפעם, או שזה עסקים כרגיל?

אדריאן בלו: אני באמת מופיע עכשיו יותר מאי-פעם, במיוחד ברמה בינלאומית, אבל זה יותר בגלל שאני אוהב את זה (בכמויות קטנות). הופעה חיה היא עכשיו מקור ההכנסה העיקרי לרוב המוסיקאים, בין אם הם אוהבים את זה או לא. זה הדבר היחיד שהאנשים הרעים עדיין לא גילו איך לגנוב מאיתנו! היו שנים בחיי שממש פחדתי מסיבובי הופעות, אבל בנקודה מסוימת זה התהפך ב-180 מעלות. עכשיו אני ממש נהנה להופיע, כאמור - בכמויות קטנות. יש משהו ממש 'זן' (Zen) לגבי הופעה חיה: המופע מתרחש פעם אחת, וזה נראה כאילו הוא מסתיים תוך רגע אחד!

9) דיברת הרבה על הפשרות שמוסיקאי כמוך צריך לעשות בתוך מבנה של להקה, עם כל התסכול שבדבר. אתה מעדיף ליצור לבד, כמו צייר עם הבד שלו. ואחרי שאמרנו את זה, האם זה לא מדהים שקינג קרימזון למשל הגיעה לכאלו הישגים בזכות הפשרה הזו, במבט לאחור?

אדריאן בלו: אני מתלונן יותר מדי ובקול רם מדי לגבי הרבה דברים. זה חלק מהטבע שלי לציין את הדברים השליליים לפני שאני עוסק בדברים החיוביים. אבל ברגע שעשיתי את זה, אני ממש יכול להנות מהדברים החיוביים! בוודאות, החיים שלי הם מופע של איזונים: זמן למשפחה, זמן לקריירה, נסיעות, הקלטות, כתיבה, הופעות, דיגיטלי, אנלוגי, שיתופי פעולה, עבודת סולו. אני צריך דיאטה מכל הדברים האלה, ולהיות בלהקה זה דבר חשוב בשבילי. קינג קרימזון היתה ותמיד תהיה אחד משיתופי הפעולה החשובים ביותר בקריירה שלי, ושום דבר לא יכול לשנות את זה. בשבילי זה היה בעיקר פנטסטי.

10) ההופעה הראשונה שראית בחייך היתה הביטלס במקום ושמו 'קרוסלי פילד' בסינסנטי 1966. אמרת שפול מקרטני הוא האמן האהוב עליך בכל הזמנים. פגשת גם את פול וגם את רינגו. לפעמים אתה שר כמו ג'ון לנון. האם אתה יוצר היום מוסיקה שמושפעת באופן ישיר מהביטלס?

אדריאן בלו: כן. זה לא יכול להשתנות, כי זה חלק מהדי-אן-איי המוסיקלי שלי. למדתי מספיק מהביטלס, בגיל צעיר ונוח להתרשם, שישאיר בליבי אש יצירתית לכל החיים.

להקת אדריאן בלו פאואר-טריו הופיעה במועדון בארבי, ביום רביעי, 3 פברואר 2016, במועדון בארבי תל אביב.



סט-ליסט בפועל של ההופעה בבארבי תל אביב: דה מומור (The Momur); ביג אלקטריק קאט (Big Electric Cat); מן אין הליקופטרס (Men in Helicopters); דה לון ריינוסרס (The Lone Rhinoceros); דינוזאור (Dinosaur); וואן טיים (One Time); ת'רי אוף א פרפקט פר (Three of a Perfect Pair); בי (b); פריים ביי פריים (Frame by Frame); ביט בוקס גיטאר (Beat Box Guitar); הארטביט (Heartbeat); ווקינג און אייר (Walking on Air); אמפרסנד (Ampersand); יאנג ליונז (Young Lions); אוף בואו אנד דראם (Of Bow and Drum); פיוצ'רוויז'ן (Futurevision).
הדרנים: אי (e); אינדיסיפלין (Indiscipline).


ביקורת הופעה - בן שלו (הארץ):
"למי שבא להופעה של אדריאן בילו והפאואר טריו שלו עם ציפיות גבוהות היו סיבות להתאכזב בחלק הראשון שלה. אבל ההפסקה עשתה רק טוב להרכב...הוא ושותפיו יכלו סוף סוף לבטא את שמחת הניגודים שקיימת במוזיקה שלהם: מורכבות פרוגית־ג'זית לצד רעש של רוקנרול פרוע, ממד אקסצנטרי לצד גנטיקה פופית, אווירת מחקר מדעי של סאונד גיטרות לצד רוח שטות של משחק ילדים"



הופעה מלאה של הטריו בגרמניה - איכות גבוהה



אדריאן בלו ואורי ברייטמן בהופעת קרימזון פרוג'קט בתל אביב 2014
אדריאן בלו בתמונה עם אורי ברייטמן, עורך אתר זה,
בהופעת קרימזון פרוג'קט בתל אביב 2014


תגובות על אדריאן בלו פאואר טריו




אודות האתר / הספר / עמוד הבית / חדשות ואירועים / ביקורות אלבומים / להקות ואמנים

Email: uribreitman@gmail.com

Mitkadem.co.il